måndag 2 september 2024

Höstrusk och hypokondri!

 Ut med bröstet. Check!
Sumeriskt leende. Check!
Använd bålen. Check!
Så där ja! Klar för dagen!

Känner för att ge mig ut på äventyr. Utforska de djupaste hålorna i staden. Beblanda mig med pöbeln och lägga mig i deras djupa samtal. Sådana utflykter kräver vissa förstudier. Man bör snappa upp vad det pratas om. Under OS lärde jag mig att ta reda på resultat. Står ofta i dagspress samt att TV är snabba på att lägga ut när det gått bra för våra landsmän. Så för min del räckte det bra att skumma löpsedlar och svänga mig med någon kommentar. Så styrkt av det så går jag vidare i att utforska människors samtalsämnen.

Just nu i staden där jag bor är ett konstverk den stora snackisen. Tycka får man och det ska man. Kultur så som konst och musik är alltid en vattendelare. För eller mot. Pest eller kolera. Det är till för att vidga våra sinnen. Allt ligger i betraktarens ögon eller lyssnarens öron. Så enkelt är det. Följer med visst intresse debatten.

Nu var det ju förstudier av människors samtalsämnen som var på tapeten. Så med stora öron har jag lyssnat eller det kanske heter tjuvlyssnat på vad man pratar om. På restauranger, busshållplatser, sjukhusets väntsalar o.s.v! Sjukdomar och dess symtomen verkar vara den ständigt återkommande snackisen. Historiskt kan man gå tillbaka till syjuntan och kanske där eller på lägereldens tid hitta embryot till denna snackis. 

Vidhåller att det aldrig har varit enklare än i dagens moderna samhälle att bli hypokondriker. Vill man veta allt om sjukdomar, inkubationstider, biverkningar med mera så har vi ju INTERNET. Vilken källa till fantastiska sjukdomar. På lägereldens och syjuntornas tid var det nog något man snappat upp i förbifarten. I dag kan man i princip doktorera i just sjukdomar och deras framfart i kroppen. 

Lovar att jag hört fantastiska skrönor när jag tjuvlyssnat. Om man haft anlag för just hypokondri så hade jag varit fruktansvärt dålig just nu och världen hade förmodligen gått under minst tre gånger. Samtidigt så måste man beundra dessa människor som ger sig tid att hitta en sjukdom som dom kan utveckla helt på egen hand!

Er Högvälborne från The Cave

 

Inga kommentarer:

Ett kronologiskt narrativ!

 Så har det då promenerat iväg en vecka igen. En vecka som jag nu ska försöka summera. Dom som ser sig själva som navelskådare minns säkert ...