fredag 30 augusti 2024

SEGT!

 Segt!
Höstkänning! 
De lätta klädernas säsong är förmodligen över för den här gången. Naturligtvis kan man hyra ut sin barre i andra hand. Dra iväg till varmare breddgrader i kortbyxor och t-shirt. Men nordbon! Den där djupt rotade inneboende parveln säger stanna där du är. Kanske har den inneboende Kurt något med det hela att göra med. Plötsligt så slog det mej att jag har två stycken inneboende i mig. Tror inte jag vill kalla dom alter egon. Det är något annat. Kanske uppväxtens Jante, Luther och Ågren har något med det hela att göra. Liksom! Tro inte att du är någon som kan göra vad, hur och när du vill. Ser plakat framför mig. Dessa herrar med alvarliga anletsdrag. 

Startar ett eget lite krig mot dom. Rent verbalt då. Jag är ju en fridens man. Tre mot en! Här gäller det att använda list. Förminska motståndet. Sakta men säkert. Låta dom sakta lösas upp och försvinna. Möjligen är det så att Kurt hjälper till en hel del. Han är ju liksom anarkisten i mig. Upprorsmakaren som kan få mig att göra de mest be synliga saker. Ofta med förödande följder. Men så inte idag. Nu är han på stridshumör och mal sakta ned dom tre arve gubbarna. Hör mig själv skrika -Heja Kurt!

Det här med dimmiga mornar och kvällar med för den delen. Det får mig att längta efter en braskamin, vedeldad köksspis, kakelugn eller vad som helst som ger värme och sprakande samt lukt av vedeldning. Det är nog den där primitiva nordbon som spökar där. Hur som helst är det nog dags att göra en djupdykning i garderoben. Leta fram för årstiden anpassade klädesplagg. Låta Kurt råda och intala mig att två månader till. Sen så får vi se!

Er Högvälborne från The Cave

Inga kommentarer:

Ett kronologiskt narrativ!

 Så har det då promenerat iväg en vecka igen. En vecka som jag nu ska försöka summera. Dom som ser sig själva som navelskådare minns säkert ...