måndag 1 juli 2024

Juli

 


Juli! Redan nu har vi tappat 12 minuter av dagsljus. Känns trist att båten har vänt och att ljuset försvinner. Så jag njuter av cykelturer och promenader. Där emellan så greppar jag gitarren spelar igenom det som skall repas in. Texter i första hand. Händerna tror jag vet vad dom ska göra. Lite fascinerande att en del textrader inte vill fastna. Sliter sig och rymmer. Man får tag i dom och så upprepas det. Känner mig som Sisyfos. När man tror att man är i mål så börjar det om.

Hinder på vägen igår. Familjen gås på cykelvägen. Bilvägen med för den delen. Yrar omkring så där underbart obestämt. Hinner tänka att jag har i alla fall inga tider att passa. Dom där förflyttningarna sker tydligen under morgontimmarna. Förmodligen hemgång senare under dagen. Herr och Fru Gås verkar ha gjort det här förut. Rutin liksom. Håll ett öga på telningarna så dom inte hittar på något hyss.

Måste ta mig ner på stan som en vanlig människa. Insupa semester staden. Sätta mig ner på en parkbänk och förmodligen som den magnet jag är dra till mig någon alkoholmarinerad som vill lösa världsproblemen. Alternativt börja fråga ut mig om både det ena och det andra. Liksom en undersökande journalist som tänker skriva min biografi. Hoppar nog parkbänken som det känns just nu. 

Dags för den där lilla korta kvällspromenaden. Uppskattar den. Syresättning liksom. Sover bra. Apropå sova! Kroppens sov klocka tycks ha tagit en paus. Kan vara så att man inte längre känner pressen att sova över. Den där inneboende oron att någon resenär inte ska komma till jobbet. Befrielsen är här. Nu börjar man låta som en frikyrkopastor. Domedagen är nära eller något liknande. Jag är Er herde ni mina får. Nä! På med sandalerna och ut och predika. Förlåt! Promenera ska det vara.

Er Högvälborne från The Cave

Inga kommentarer:

Höstrusk och hypokondri!

 Ut med bröstet. Check! Sumeriskt leende. Check! Använd bålen. Check! Så där ja! Klar för dagen! Känner för att ge mig ut på äventyr. Utfors...