onsdag 17 april 2024

Lediga funderingar

 


Fantastisk morgon. Ledig en onsdag. Var längesedan det hände. Men det är väl så det ska vara för att uppskatta saker. Dom där små detaljerna som förgyller vardagen. I och för sig skulle jag ha kunnat förgylla varje dag men om allt går i samma mönster skrapas snart det som förgyller bort. Det är dom små, små detaljerna som gör det som Povel Ramel skaldade. 

Hade lite spektakel år grabbarna på bänken i mitt förra inlägg. Inbillar mig att så mycket variation i livsmönstret kan dom inte ha. Den där morgon promenaden i hopp om att finna några pantburkar för att få ihop till en stödbens öl. Billigast och högsta alkohol halt då så att hela systemet hoppar igång. Med all säkerhet så hade dom väldigt roligt en gång i tiden. Där i sin ungdoms hage ivrigt skuttande i dimman. 

Man borde kanske studera dessa individer lite diskret på håll. Göra små anteckningar och summera allt i en bok. Gissar på att det kan bli en bokserie. Har redan några användbara titlar. Bänken. Naturligtvis bör den inledande boken ha det namnet. Sedan Bland tomtar och groll. Behandlar vänskap och ovänskap. Hur man börjar trampa luft boken om när benen inte längre bär. Inbillar mig också att bakom dessa tragedier så finns det ett visst intellektuell. Får fortsätta studera dessa individer från min trygga plats bakom ratten. 

Tänker på deras morgon bestyr så här:

Tveksamt öppnat jag mina ögon
Ser ut genom suddiga jazzgardiner
Ett diffust filter runt mitt huvud
Jag av 101 dalmatiner
Sakta börjar jag skönja konturer
Bisarra händelser efter klockan två
Tungan är klistrad i gommen
Morgonen har en låg nivå

Själv ska jag njuta av dagen ta en promenad och införskaffa lite nödvändiga bra att ha saker.

Er Högvälborne från The Cave


Inga kommentarer:

BONBONJÄR

  Tänk vad en del människor är lättkränkta. Håller sig i sin egen bonbonjär. Stänger locket och kretsar runt i sin egen bubbla. Kanske man ä...