lördag 24 februari 2024

15 minuter om dagen

 



Man ställs inför utmaningar. Självförvållande naturligtvis. Fast samtidigt så gillar jag utmaningar. Känner mig som en modern Arne Tammer fast utan hantlar. Arne var mannen som ville ha en kvart om dagen av oss. Helt klart ligger det något i det. Man avsätter kvartar här och där så lär man sig något nytt. Mitt problem är att jag är tidsoptimist. Fråga mig inte varför. Men jag har en viss förmåga att skaffa mig lite väl många saker som jag ska förkovra mig i. Kvartarna blir rätt många på det viset. Sen är det förhoppningsvis att försöka ro allt i land. 

Engångskniven döda och släng var en sån idé. Missuppfatta mig rätt nu. Men vi människor har något som kallas minsta motståndets lag. Det är förbannat lätt att ge upp. Man står vid en tröskel och kommer tamefan inte över den. Då krävs det vilja. Järnvilja! Eventuellt en coach som peppar och stöttar. Alternativt en fe som viftar med ett trollspö och säger -Livet är mer lätthanterligt om man tänker på det som en skattjakt" Fast den där kvarten om dagen är nog något att anamma!

Rykten säger att våren är här. Själv är jag skeptisk. Gumman Tö har kört några 24/7 pass med gott resultat. Kommunala insatser för snöröjning och rensning av dagvatten brunnar har nått nya höjder. Naturligtvis med minussiffror i budgeten. Har svårt att förstå att man baserar en budget på en tidigare vinter. Jag menar "Vi bor i det norra delarna av landet" här brukar det vara snö och kallt. I stället har man tydligen möte runt ett bord med föreningen Vägra Vinter. Tanken är god men tyvärr verklighets främmande. 

Idag ska jag återställa den ornitologiska ordningen!

Er Högvälborne från The Cave

Inga kommentarer:

Lediga funderingar

  Fantastisk morgon. Ledig en onsdag. Var längesedan det hände. Men det är väl så det ska vara för att uppskatta saker. Dom där små detaljer...