söndag 21 januari 2024

Alienation

 



Januari! Kommer inte ihåg om jag någonsin känt en så stark längtan efter någon varmare breddgrad. Då har jag ändå genomlidit eller övervintrat ett ansenligt antal januari månader. Men just denna har totalt sugit musten ur mig. Kyla som överträffar sig själv. I tankarna finns inte en enda kall öl. En sån där som avnjuts utomhus i solgass. Främmande tanke. Blomman här ovanför skänker i alla fall hopp. Kanske därför den blommar redan nu. Talar om att det blir snart bättre.

Man vill ut och röra på sig. Möta människor och surra bort en stund. Men det går ju liksom inte. I kylan så har alla bråttom. Vill hem till värmen. Krypa ner under en filt. Tända ljus och kanske en god bok. Själv roar jag mig med att somna framför TV,n. Funkar det också. 

Kom in på ett samtal igår om växthusgaser. Nästan så att man blev övertygad om att snart går det åt helvete. Men vi kom fram till att det är nog några generationer längre fram. Vem vet! Förmodligen har vi alla fel. Någon sorts hopp bör ju finnas. Kanske bli ett orakel och byta efternamn till Ljusning. Låter nästan lite religiöst det. Fast OK! Det finns ju redan så många hypoteser i det ämnet.

Tror att jag behöver en ordentlig urladdning alternativt en omstart. Liksom trycka på ctrl-alt-del ruska till en stund och sedan! Omstart! Fasiken vad enkelt det kändes. Fast gläder mig år att man är långt borta från snöskottning och vedhantering. I och för sig något som man kan sakna ibland. Fast det går rätt snabbt över. En braskamin vore trevligt att ha. Liksom en överlevare det. Jag menar att skulle det bli kaos i välfärden så är nog en braskamin räddningen.

Sen har jag hetsat upp mig på hur bedrövliga man är på att skotta snö. Finns det inga millimeterskottare kvar. Har dom dött ut? Förmodligen har jag ärvt någon gen av min morfar. Exemplariskt snyggt upplagda snövallar. Inte något fusk med snöslunga. Nej! Metodiskt arbete med snösläde och spade. Timmar av konstnärligt utförande. Snyggt blir det. Fast i dagens stressade samhälle finns nog inte dessa timmar. 



 

För att visa hur man skottar snö så kan man studera dessa bilder. Håll med om att det ser välvårdat ut. Kanske man ska ge sig in på att göra klart boken "Snöskottningen ABC"

Er vintertrötta Högvälborne från The Cave



Inga kommentarer:

Lediga funderingar

  Fantastisk morgon. Ledig en onsdag. Var längesedan det hände. Men det är väl så det ska vara för att uppskatta saker. Dom där små detaljer...