fredag 27 oktober 2023

TIDSOMSTÄLLNING

 


Så kommer då den där helgen då vi ska vrida tiden igen. Lägg ner denna idioti. Nu kommer man att var felvriden ett bra tag framöver. Som tur är så måste jag bara stå ut med det snedvridna en månad till. Sen tänker jag justera min dygnsrytm  precis som dom vill. Livet på en pinne! Fast frågorna har redan börjat hagla runt mig. Den obligatoriska: Vad ska du göra då, då? Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag en hel del projekt att dra i. En drös olästa böcker. Samt att bara ta hand om mig själv. Ta dagen som den kommer. Helt enkelt! Tror att det bottnar i avundsjuka hos en del. Men har man gjort ett yrkesliv med råge så krävs det lite andrum också. Fast dörren står lite på glänt fortfarande.

Har en idé om ett nykerhetsprojekt. 12 stegs programmet i all ära. Men det jag har på gång är mer litemetoden! Tanken är den att man bara får inmundiga alkoholhaltiga drycker månader som har bokstaven U. Helt nyktert blir det då mars, april, maj och september, oktober, november och september. Med andra ord sju helt vita månader. Inbillar mig att januari och februari blir rätt lugna med. Sen kan det bli lite värre under sommarmånaderna. Tål att fundera vidare på. Erkänner att det är rätt trevligt att inmundiga en kall malt en ljum sommarkväll med goda vänner. Kanske läge att söka EU bidrag för detta!

Sedan har jag plötsligt insett att jag omedvetet börjat bete mig som en professionell friherre! Kollar extra priser. Väljer bort varor som känns onödiga eller för dyra. Sånt som man fullständigt sket blanka fan i en gång i tiden. Bara en sån sak som att släpa med sig en eller två kassar när man ska handla. Jorå! Har kört in alla utgifter och inkomster i ett Excel ark. Så snart vet jag vad livet kostar under ett år. Samt att  man förmodligen får en bild över vart det går att snåla in. Vet redan nu att bara genom att släpa med sig kassar har gjort en besparing på över 1000:- pengar som man helt klart kan göra något roligare för än att köpa plast som inte ens är plast. 

Skickade en bunt frågor till våra förtroendevalda. Alla toppnamnen i kommunen fick samma mail. Det tråkiga är att en del inte brytt sig om att svara. Det är sådant som skapar förakt. Sen kan dom sitta och skylla på tidsbrist och annat. Knappast trovärdigt. Fem tio minuter har alla över. Kallar det hela för ointresse. Fast respekterar man inte gräsrötterna så blir resultatet därefter. Det är något vi ser resultatet av nu. När demokratin sakta håller på att slås i bitar. För att så smånigom helt försvinna. Skrämmande!

Er Högvälborne från The Cave

Inga kommentarer:

Lediga funderingar

  Fantastisk morgon. Ledig en onsdag. Var längesedan det hände. Men det är väl så det ska vara för att uppskatta saker. Dom där små detaljer...