lördag 1 oktober 2022

Boswellia

 



Det finns en massa historier och minnen bakom en bild. När man delar med sig av dom på de sociala medier som man medverkar i så får man en väldigt massa gillande. Inte några uttömmande historier som vad man liksom hoppats på.  Så när det här foto med tillhörande text börjar läsas så kommer förmodligen gillandet att gå i spinn igen!

Bakom den här bilden så finns naturligtvis en story! Eftersom jag sprang omkring i Ljusdal med kameran hängande på axeln under 80-talets senare hälft. Blev jag liksom en naturlig del av gatulivet. Personerna på bilden träffade jag på i princip dagligen. Till en början var dom skeptiska mot kameran och ville inte alls medverka på några bilder. Allt eftersom tiden jag och något sorts förtroende upprättades så kom dom fram en dag. Berättade att dom ville bli fotograferade fast inte just då. Vi kom överens om tid, plats och dag när det skulle ske. Dagen kom och personerna med. Uppklädda dagen till ära. Fast platsen hade ändrats. Nu skulle bilden tas i naturlig miljö som dom utryckte sig. Den naturliga miljön var trappan till Tingshuset. Så med värdighet och förmodligen självdistans hos de två så fick jag denna bild.

När jag tittar på bilden idag så undrar jag vart alla särlingar har tagit vägen. Visst finns dom men är helt klart av annan karaktär idag. Råare och hårdare klimat liksom. Fast det vore kul att träffa någon av de karaktärer man mötte under dessa år med kameran. Som han som i parken utanför Statt förklarade att måndagen var veckans bästa dag. För då öppnade bolaget, sociala och försäkringskassan. Allt det där har ändade rutiner idag. Idag skulle man kanske kunna möta någon som handlat på sig Boswellia* med förklaringen att det ska drivas ut onda andar och hålla annat djävulstyg som socialarbetare och kronofogdar på avstånd. Det vore underhållande och ger en viss veta mer sfär omkring sig. 

Kanske någon som startar en ny religion!?

Nya deviser:

Du skall icke vara oaktsam mot dina vänner.

All verksamhet syftar till omvändelse. Från tvivlare till troende. Från misstro till tro.

Måna om ditt nätverk. Skaffa många vänner.

Kom just på att det sista jag skrev är en kort förklaring om hur sociala medier fungerar.

*Boswellia är ett träd som används som rökelse!

Er Högvälborne från The Cave

Inga kommentarer:

Lediga funderingar

  Fantastisk morgon. Ledig en onsdag. Var längesedan det hände. Men det är väl så det ska vara för att uppskatta saker. Dom där små detaljer...