tisdag 21 december 2021

Årets kortaste dag!

 


Nu vänder det! Årets kortaste dag är snart över. På min breddgrad så har man 5 timmar och 15 minuter på sig att i bästa fall njuta av sol. Man kan fundera över hur man tillbringade denna mörka årstid innan elen gjorde sitt intåg. Kanske man satt i skenet av stearinljus eller fotogenlampor? Vad vet jag? Kan vara så att det är därför vi tänder fler och fler ljus under december månad! Kan vara så? Dert finns liksom tid över att fundera på sådana trivialiteter nu när man är frilansherre!

Ingen promenad idag. Någon sorts form av julstök infann sig. I vanliga fall kallar jag det för periodiskt underhåll. Liksom allt för egen trivsel! 

Igår blev det en promenad. Mötte en del personer från den förening som jag har medlemskap i.  Har följt deras aktiviteter i lokala pressen och på nätet. Mina farhågor bekräftades ytterligare igår. Ordföranden propsade på att jag skulle stanna och ta en kopp kaffe eller glögg vid deras startstation. Kände mig väldigt felplacerad så jag hoppade det. Känns som om en gemensam nämnare inte finns. Gå i grupp slutade jag med efter det militära. Samtalsämnen då? Där får jag nog fiska hej vilt för att hitta något. Hur ska jag inleda en konversation? Hej! Vilka plattor har du med Uriah Heep eller Zappa? Med lite tur träffar man rätt där. Fast jag är skeptisk!

Sedan underhållning med dragspel! Händer det något i hjärnan på stordelen av mänskligheten när dom når en viss ålder. Slår dragspelcentrat till? Visst dragspel i rätt forum. Irländskt och viss folkrock. Nu tror jag inte riktigt att det är den sortens musik som dom serverar. Kan dessutom vara djävulens påfund "Durspel" Får min ryggrad att skrumpna väldigt fort. Misstänker max en och en halv låt. Sedan är det kört.

Det är vid dessa funderingar som man får en hint om att göra Ingemar Bergmans Det sjunde inseglet som musikal. Fanny och Alexander som rockopera den långa versionen. Den på sex timmar. Kanske en nischs där. 

Er Högvälborne frilansherre från The Cave 

Inga kommentarer:

Allergi

  Tränar på att vara ledig och lössläppt. Har gjort det förut. Men denna gång känns det liksom på riktigt. Vakna i lugn och ro. Sträcka på s...