onsdag 8 februari 2023

Tre dagars vecka

 


-Orkar du bara jobba tre dagar i veckan?
-Behöver inte mer. Du skulle göra likadant själv om du kunde.
-Näe! tror jag inte!
-Du är bara lite avis. Eller hur.
-Inte ett dugg.
Där avslutades samtalet. Naturligtvis är det avund. En av dessa dödssynder! Om man nu rationaliserar tänker lite granna så är man ju sig själv närmast. Eller hur! Har man då möjligheten att jobba mindre och leva mer. Så är det lätt att välja. Man har liksom mer eller mindre gjort sitt i ekorrhjulet.

Ekorrhjulet! Just det! Snurrar på. Man har klarat resan till dags dato ganska bra. Om jag får säga det själv. Bara att titta på de som man dagligen transporterar. Under de tre dagarna då, givetvis. Dom där unga med gangster look! Ni vet! Luvjacka, keps och någon sorts tuff attityd. Innerst inne är dom rädda och fega stackare som söker en identitet. Hoppas dom hittar rätt och inte blir någon underhuggare i kriminella sammanhang.

Sen dom som liksom levt på kanten länge. Här om dan hade jag en sådan med mig. Personen hade handlat på ett större varuhus i staden. Förfriskad eller medicinerad är svårt att bedöma. Men personenen somnade och vaknade till liv ett antal hållplatser längre in på turen än där avstigning skulle ske. Som tur var! Så vänder jag vid ändhållplatsen och går tillbaka samma väg. Så slapp den paniken i alla fall. Vid end of the line så kommer resenären på att komplettering av mjölk måste göras. Sagt och gjort fanns tid till det. Så han tar sin kasse och promenerar in på affären. Nämna i sammanhanget är att det var samma kedja som där handel skett tidigare i staden. Personen kommer ut i bussen och grymtar för sig själv att kvittot från den stora affären var borttappat och naturligtvis betalning för samtliga varor en gång till. Hoppas att det löst sig så att pangar kan betalas tillbaka. Så är det när dimman ligger tät!

Dags för mig att ta itu med köket och matlagning samt syltkokning. Samt jämra mig lite grann över att matkassen blivit så förbannat dyr. Fast ser man på persongalleriet som jag beskrivit och tre dagars vecka så har man det förhållandevis ganska bra. 

Er Högvälborne från The Cave

Inga kommentarer:

Lediga funderingar

  Fantastisk morgon. Ledig en onsdag. Var längesedan det hände. Men det är väl så det ska vara för att uppskatta saker. Dom där små detaljer...