fredag 10 februari 2023

Hm eller Bm det är frågan?

 


Det viner runt fönstret. Naturligtvis är det förbannat tidigt på morgonen. Fast förhållandevis ganska OK sömn denna natt. Inget rekord direkt men sex och en halv timme. Vem vet! Gubbar kanske inte ska sova längre. Fast rätt som det är så kommer det en sån där över tio timmars sömn. Kanske kroppen reglerar det på något sätt. Liksom justerar sömntiden. Får ta ett snack med min husmedikus nästa gång vi ses.

Igår skrev jag om Em. Detta vackert klingande ackord. Snabbt kontrade min Ocoole kamrat med Am. Inget fel på det eller! Nu kommer vi till det ultimata mollackordet. Det som ofta räddar en hyfsad låt. Får den att bli en kanonlåt. Nämligen Hm! Nu finns ju bara Hm i detta land. I övriga världen så heter det Bm. Kan någon tala om varför det är så! Skulle bli ytterst tacksam för denna information. 

Roat mig med att läsa på om fotograferingslagar denna morgon. Något ska man bry skallen med. Eller hur. En hel del har ändrats sedan nya lagar kom till 2018. Men i stort så är det samma saker som gäller. Det gamla SBF (Sunt Bond Förnuft) enkelt eller hur. 

Hade liksom planerat in en längre promenad idag. Men med tanke på vindstyrkorna så håller jag mig nog inomhus. Alternativet är förstås att vindsurfa. Fast det känns avlägset. 

I väntan på att vinden mojnar så ska jag spela en schysst ackordföljd på gitarren D D/C# Hm G A D
Attans så vackert!

Dagens låt Det Blåser

Er Högvälborne från The Cave

Inga kommentarer:

Lediga funderingar

  Fantastisk morgon. Ledig en onsdag. Var längesedan det hände. Men det är väl så det ska vara för att uppskatta saker. Dom där små detaljer...