måndag 5 augusti 2024

Urlakad

 


Urlakad! Möjligen är det den där höstkänslan som sakta kommer smygande. Lite ångestladdad som vanligt. Juni, juli, augusti sjunger bandet från Halmstad om, men sen då? Kommer det något sorts vacuum som man ska övervintra i? Visst man ska minnas den ljuva september i november och sen är det haj mitt vinterland, bjällerklang och en massa tomtar som slår i glasen. Säkert någon tjusning i det med!

Man får väl krypa in i grottan och just övervintra. Att dra till någon semesterort känns inte direkt lockande. Möjligen om man drar till Key West. Känna in Hemingway,s ande. Blev ju en gång i tiden jämförd med honom i mitt skrivande. Smickrande helt klart men man är inte ens i närheten. Möjligen kan inspirationen kanske finnas där i Florida på någon strandremsa.

En ryggdunk från Los igår. Lägger till i mitt CV (vad man nu ska med ett sånt till) att man är en inspirationskälla. Det har jag vad jag vet inte varit förr!? Men känns bra. Jag gilla de oberoende musiker som sitter hemma på kammaren och gör musik. Skaparglädje. Timmar av eufori och lycka. Det är liksom där man hittar de små guldkornen. Inte slipat och tillrätta lagt utan pang på! Långt borta från det strömlinjeformade som kommer ur etern varje dag:

Apropå eter. Slår man på TV,n så nog fan är det någon endorfin maxad idrottare som likt en speedad torped vräker ur sig haranger om hur tävlingen var. Naturligtvis har dom någon medaljplats annars är det väl inte värt någon intervju. Man har väl själv kanske blivit lita av en endorfintorsk. Fast på en väldigt anonym nivå. En tävling mot sig själv att förbättra och orka mer. Tänker osökt på Bengt Bedrups uttalande "jag tränar inte för att bli yngre utan för att bli äldre" en väldigt bra motivering. 

Drabbades av läslust. Vet att det är inspirerande att läsa. Suga i sig av berättelser. Försvinna in bland bladen och alla kombinationer av infall. Låta fantasin flöda. Många har påtalat det där med ljudböcker. Har provat men blir bara irriterad. Ofta möter man motionärer när man är ute. Nog fan har dom hörlurar och lyssnar på böcker. Nu är det ju upp till var och en vad man vill göra. Men nånstans känns det som om dom går miste om alla syn och ljudintryck som finns omkring dom. 

Nu återstår lite mental uppladdning och sedan kanske att årets längsta distans på cykel finns där ute.

Er Högvälborne från The Cave

Inga kommentarer:

Ett kronologiskt narrativ!

 Så har det då promenerat iväg en vecka igen. En vecka som jag nu ska försöka summera. Dom som ser sig själva som navelskådare minns säkert ...