söndag 13 november 2022

Troll i vädret

 


Tror det har gått troll i vädret. Kan vara så att vädergudarna har spektakel åt mig nu när man placerat sig i en lägenhet. Långt borta från vedeldning, snöskottning och annat om har hemmansägare till. Hör liksom ett sånt där skadeglädje skratt långt borta. Sen en röst som säger att nu du ska du få. Fast man kan ju alltid avfärda det och lägga skulden på vad fan som helst, egentligen! Den nya regeringen ligger nära till hands om man ska tro alla förståsigpåarna i cyberspace. Undrar om dom inte har något annat för sig än att samla så många likes som möjligt? Energikrisen är kanske inte det första man ska lägga skulden. Där är det snarare en vinst så länge temperaturerna häller sig på plussidan. 

Veckan som gick bjöd inte på några större överraskningar. Det mest uppseendeväckande var nog måndag morgons hörselhallucination! Så där i mörkret i Delsbo på väg till depån för att starta dagens värv. Då hör jag röster som jag inte kan placera alls. Tittar mig omkring men ser inte något än närmaste meter framför mig. Själv har jag av ålder och visdom reflexväst den mörka årstiden. I min fantasi så bör alla ha det. Så är naturligtvis inte fallet. Vet inte vad det är. Stämmer inte överens med den tilltänkta outfiten eller kan möjligen vara någon sorts koppling typ vampyrer och kors/vitlök. Intressant fenomen. I vilket fall så fortsätter rösterna där i mörkret. Definitivt inte modersmålet. Börjar vid det här laget bli lätt orolig. Då kommer förklaringen. Där mitt i vägen utan något reflekterande material så  dyker en skuggfigur upp- Knapp en tvärhand hög. Tjattrande på sitt modersmål med högtalaren på i mobilen . Gissar på Thailändska men kan ha fel. I vilket fall som helst så var det inte några tomtar eller ett skogsrå. Dom lär ju finnas om inte annat i folktron.

Musik då! Jo har snöat in på Jetro Tull och Moody Blues. Fråga mig inte varför, kan vara så att jag är trött på den mainstream som spys ut i radiokanalerna. I vilket fall som helst så gillar jag det hör mer och mer ju mer jag lyssnar på ovannämnda.  Naturligtvis lyssnar jag också på lokal musik och här kommer några tips:

Åke Hedman är en man som går sin egen väg. När han släpper ny musik vet man aldrig vad som kommer ut! Det gör honom intressant. Senaste släppet Rädda mig är värt en eller flera lyssningar.
Hion Martell tror jag inte behöver någon närmare presentation. Fast även dom är ute på nya musikaliska marker. Låten behöver några lyssningar för att sätta sig Mystery Novel
Var till Ljusdal när Ismael spelade där för ett par veckor sedan. Veckan efter så kom en ny singel, Ritningen till en storm väl värd flera lyssningar. 
Sen en helt ny bekantskap. Ett band som jag inte visste fanns innan mitten på den gångna veckan. Vet inte ens om gruppen existerar eller om det är ett hopplock som haft skoj i någon studio. Nyskapande? Nej! Men tilltalande Gruppen heter Selzar Sugerfly
Naturligtvis kan man göra listan bra mycket längre. Men är Ni intresserad av lokal musik så kolla in Hälsingetoppen där finns mycket örongodis.

Nu ska jag bråka med väder trollen så det blir någon ordning på vädret!

Er Högvälborne från The Cave

Inga kommentarer:

Lediga funderingar

  Fantastisk morgon. Ledig en onsdag. Var längesedan det hände. Men det är väl så det ska vara för att uppskatta saker. Dom där små detaljer...