lördag 25 maj 2024

Kristallsjuka alternativt rygg/nacke!

 




Det är en fantastisk årstid. Bjuder in till en symfoni av solbad, fågelkvitter och pollenattacker. Två av god karaktär och en av ondo. Ondo kanske var att överdriva. Pollineringen behövs ju för arters överlevnad. Så man får stå ut med rinnande näsa och kliande ögon för arters överlevnad. Blev nästan poetiskt det där. Dessutom inbjuder årstiden till promenader och cykelturer.

Tyvärr så blev det ett litet avbräck med just det där att komma ut och röra på sig. Finns det något otrevligare än yrsel. Inte den som man medvetet skaffar sig. Utan den omedvetna! Kommer som en blixt från ingenstans och får rummen att snurra som en karusell på något doping preparat. Bara att lägga sig ner låta allt snurra klart och sedan stappla runt som om man intaget för mycket av planerad yrsel. Eftersom jag vet att jag har problem med rygg, nacke så var första klara tanken att något där låg i kläm. Men efter att ha googlat så misstänkte jag plötsligt "kristallsjuka"!

Ringa runt till hälsocentral där dagen var fulltecknad. 1177! Vilket skämt! Så det fick bli akuten. Länge sedan man besökte en sådan inrättning. Hög teknologi i kvadrat. Som en nyfödd fick man armband med streckkod. Den var ny för min del. Redan vid ingången satt en man och mumlade. Fick syn på mig mig och han var helt klart pratsjuk. Räddad av gong gongen. Dörren öppnades till nästa passage. Så mannen i fråga fick fortsätta mumla för sig själv.  Så ett snack med receptionisten och in i ett väntrum. 

Väntrum! Ni hör väl på ordet att där får man vänta. Vet inte om jag har något magnetiskt i mig. Något som tilltalar pratsjuka personer. I vilket fall så kom han instapplande. Han från det tidigare mötet. Trots att ett flertal stolar gapade tomma så skulle han prompt sitta bredvid mig. Så började han att orera. Tydligen lätt alkoholmarinerad men det kom fram att han tyckte om att köra motorcykel när han inte hade druckit. Just det där med drickandet verkade ha gått överstyr. Sedan kom liksom dråpslaget då han sa att han var 64 år men det var väl länge sen du var det, slänger han ur sig! Hur tacklar man det som amatör psykolog?

Försvarsmekanismen slog genast till och jag började se mig om i lokalen. Funderade på vilka samtalsämnen dom andra i lokalen hade. Räddad av gong gongen igen. Den alkoholmarinerade motorcyklisten blev hämtad och ett lugn inträffade. I och för sig så fanns det där redan. Min fantasi pejlade runt och fick till att det pratades om flugfiske, resecheckar, orientering, och internationella bankautomatavgifter. I bland är min fantasi bara för mycket. Eller så är det en överlevnadsinstinkt som slår till när den behövs som mest.

Väl inne i undersökningshytten. Så kopplades man upp på diverse apparater. Tappades på blod och fick förklarat att det kommer nog att ta cirka en timme innan allt är klart. Nu ska Ni bara veta att cirka en timme inom sjukvården är i själva verket cirka fyra timmar. Då kommer en doktor och berättar att alla prover är helt OK. något som jag egentligen redan visste om. Så inget nytt där. En snabb okulär undersökning och ett konstaterande från min sida. Kristallsjuka eller rygg/nacke. Tur att man har en tid bokad på tisdag hos en naprapat. Möjligen blir det flera besök där. 

Er Högvälborne med lätt yrsel från The Cave




Inga kommentarer:

Ett kronologiskt narrativ!

 Så har det då promenerat iväg en vecka igen. En vecka som jag nu ska försöka summera. Dom som ser sig själva som navelskådare minns säkert ...