måndag 26 april 2021

Ur funktion

 Så börjar man närma sig det som egentligen skulle vara målsnöret. Men livet är liksom föränderligt. Ändras i riktningar som man inte alls hade med i beräkningarna. Bara att sätta sig ner. revidera och ta fram en ny plan. Att bli friherre kräver planering. Det är jag helt övertygad om. Så nu sitter man här i The Cave med den nya planen. 

Min gamla väggklocka den som tickar så där folkhems trevligt har gett upp. Googlade på urmakare. Visst! Hittade ett par här i staden. Lite skeptisk när dom går ut med att "Vi rengör och byter batteri på din klocka" Här pratar vi mekanisk fulländning. Uppdragning en gång i veckan och det rogivande ticktack ljudet med halvtimmes slag och varje heltimme ett intensivt dingdong. Minns har man som något mindre låg i dagbädden hos mormor och morfar och somnade till den. Bör finnas med i boken ljud man minns.

Igår fick jag för mig att labba med lite gamla HDD och föra över lite saker till en modern SSD. Det har inget med politik att göra. Jag har en massa vid det här laget antika data certifieringar. Både arkitektur och dataoperativ har ändrats sedan DOS, Windows 2000 och XP. Men grunden är den samma. När man väl stoppat in SSD disken i sitt chassi borde det bara vara att koppla in den i ett USB uttag. Så var det också. Disken fanns rent fysiskt men var osynlig i datorn. Efter lite funderingar så kom jag på hur man skulle göra för att se den disken. Gamla kunskaper håller tydligen ännu.

Fortfarande April. Fast April detta år känns lite jävligare än på länge. Väntar på värmen. Inte den där gassande som gör att man konverterar till någon sorts sydeuropé. Mer en lite lagom norrländsk värme. Gillar att promenera runt i staden. Men det skall helst vara bra förhållanden. Skulle gärna ta en "Walk and Talk" med lokala politiker. Oavsett partifärg. Lyssna in alla visioner med olika vinklingar. Ställa motfrågor till dom. Liksom djuploda inför nästa års val. Finns en del i min värld idiotiska tanke gångar även i denna kommun. För att nämna ett så säger jag att ett dubbelspår mitt genom staden är vansinne. Att spåren går genom städer är en kvarleva sedan ångtågens tid. Status och en viss charm då. Idag finns det möjlighet att placera järnväg utanför stadskärnan och ett utbyggt kommunikationssystem. Livet behöver inte vara snabbt, effektivt och bränna ut människor. Sakta ner!

Börjat poppa upp små melodisnuttar i mitt huvud igen. Tyvärr inga textutkast. Det är det där med inputs. Man ser saker genom en vindruta på en buss. Munskyddsbeklädda människor i snabbköp, centrum och överallt annars. Inte mycket att försöka skriva en text om. Får se om världen ser annorlunda ut efter andar vaccinationen. Har fortfarande inte märkt några biverkningar. Fast det kanske är en biverkning i sig det med.

Ett tips för Er som eventuellt läser detta är att besöka En ocool gubbe intressanta tankar och teknik att läsa om. Om någon vet av en urmakare som fixar gamla väggklockor så tipsa gärna om dom.

Er Högvälborne från The Cave



Inga kommentarer:

Allt kom av sig!

  Allt kom av sig! I flera dagar har man kunnat promenare och sett hur våren gjort framsteg. Så vaknar man och drar upp persiennen. Ser det ...