söndag 24 maj 2015

Röck!

Man överlevde utan att slösa bort några timmar framför TV,n. Istället botaniserade jag och kära frun i skivsamlingen. Blev väldigt mycket 60, 70 tal och en massa bra svensk musik. Musik gjord för öronen måste jag inflika inte för ögonen. Musik är liksom sinne upplevelse. Lyssna på ett klassiskt stycke. Blunda och se alla bilder som dyker upp. Funkar också om man kör bil. Själva synintrycken blir liksom film till musiken. Att se en bunt treminuters hoppande ger i alla fall inte mig någon aha upplevelse.

Gårdagens rep gav i alla fall några aha inputs! Dels så saknades vår eminente keyboardist. Man märker liksom att de där små detaljerna i musiken försvinner. Där ska det vara ett piano heller en orgel. Nu fanns den inte där. Sedan hängde jag på mig en elgura. Plötsligt så lät den bra också. Antingen håller jag på att bli stendöv heller också har man lärt sig hantera den. Hur som helst så insåg jag att jag känner mig bra mycket bekvämare med den akustiska varianten. Fast rätt schysst att byta gura och köra lite tyngre riff.

Musik var det ju. Provade den nya melodin också. Kan bli något bra att följa upp Samma nu fast grå med. Nu är det den där texten som skall ner på papper. En del tycks tro att det bara rinner ur en. Så är det inte. Den där inledningsraden. Den som egentligen gör hela låten heller slår ann innehållet är liksom skit viktig. Vällingklockan av Ola Magnell är liksom sinnebilden på en inledande text. Fyra rader och bilden är kristallklar. Respekt!

Lyssnade på Kinks igår också. Live versionen av Lola. Snacka om publikrespons. En refräng som sitter som ett par nytvättade fuktiga jeans runt benen. Vad gör dom farbröderna idag. En massa glamrock med Sweet till minne av Marie som drabbades av ALS. Heder! Glömde bort T Rex. Mark Bolan omkom ju i en bilolycka. Storartad glam. Tar nog en lyssning på dom under dagen. Get it on!

Undrar om man ska ta en Lazy dag heller gå ut och göra nytta på gården. Finns göromål om man vill. Vet att jag under veckan ska hämta vedmaskinen igen. Fixa det som ligger på gården. Är liksom ett tio timmars projekt. Maskinen är lycka i enkelhet. Upp med stocken. Dra i en spak och hydrauliken sköter kapning och klyvning.  Attans rygg besparande. Lång bort från farliga sågklingor som skapade stor förödelse om olyckan var framme. Nu sköttes ju såna med stor respekt . Minns min barndom hur kapen gick runt i byn. Gubbarna hjälptes åt. Den tidens bysamverkan.

Störd av hundens skällande ger jag upp dagens inlägg och försöker hitta den inledande textraden till nästa låt.

Inga kommentarer:

Värme

  Våren ler mot oss. Värmen är tillbaka och med den snart sommar på riktigt. Allt har blivit enklare. De fodrade  vinterkläderna har tvättat...