söndag 19 maj 2013

Huggorm i köket!


huggorm


Så kom då värmen! Efterlängtad av många även jag detta år. Med den kom också allt annat elände. Myggor, getingar, gräsklippning och huggormar. Igår hittade jag det här exemplaret på väg in i köket. Första tanken var att Gevalia hade något oväntat besök inspelning med dolda kameror. I nästa ögonblick vaknade min inneboende överlevare och fann råd i form av en kofot. Med kofoten dragen så lyfte jag försiktigt på de flytvästar som jus då låg på köksgolvet. Hundmat påsen förflyttades också. Där låg den. Rullade ihop sig till anfalls position. Samtidigt samlas publiken. Alla kattor vill delta i den här fajten. Min bättre hälft motar undan kattorna och tro det heller ej ormen har ett väsande läte när den är trängd. Trodde detta var en myt. Nu är jag övertygad att så är inte fallet utan det är fakta. Hur göra nu? Trots allt är dom fridlysta. Så försöker att lyfta bort den. Med resultat att den väser ännu mer. Så fridlysningen i all ära kommer inte att gälla på vårt köksgolv. Så ett och några flera välriktade slag med kofoten gör slut på den här ormens krälande liv. Det knepiga var att den slutade ju aldrig att kräla omkring. Har jag heller aldrig sett förut. Frågan är när dödförklarar man en huggorm. I detta skede tar man en spade och bär bort ormen ner till grillen. Man skall elda under dom har en vis person sagt. Då skrämmer man bort andra ormar från området. Jag lovar att det luktade inte gott. Så hoppas bara att detta gamla trick fungerar och att vår tomt och framför allt vårt kök får vara i fred för dessa kräldjur. Lyckligt ovetande om hockey och slagerhelvetet så vaknar man ovetande. Fast överallt skriker medier att Sverige i final. Mot Schweiz!? Spelar dom hockey. Torde vara en skräll. Skiter i finalen med. Danmark vann tydligen slagerfajten och där bryr jag mig inte ett dugg. Skall gotta mig åt floskler i dagstidningarna. Dags att sätta på sig stövlarna och granska gräsmattan. Kan ligga något fridlyst där som kattorna får ta hand om.

Inga kommentarer:

BONBONJÄR

  Tänk vad en del människor är lättkränkta. Håller sig i sin egen bonbonjär. Stänger locket och kretsar runt i sin egen bubbla. Kanske man ä...