lördag 3 januari 2009

Den nya idiotin

Kylan har liksom lagt sig som ett lock över hälsingland. Detta ställer till att man i stället för att vara ute och röra på sig blir graderad till eldvakt. Det har fan i mig inte skett sedan sista repmötet 84.
Tack och lov har man tjänat staten färdigt vad det gäller försvar. Nu vaktar jag bara min egen lya och mina nära och kära.
Kyla ja. Det drabbar alla i vår del av landet. En del mindre andra mer. Nu glider ämnet över på annan kyla. Nämligen arbetsmarknadspolitik.
Har en massa goda vänner som drabbats av detta låt oss kalla det myndighetskoloss i stället för arbetsförmedling. I min värld så ska arbetsförmedlingen vara en länk mellan arbetslöshet och arbete. Inget annat. Nu har man skaffat en massa preventivmedel och konstgjord andning samt sprängt sänder alla skyddsnät som man genom åren betalat för.
Sen har dom arma byråkraterna mage att påstå att dom hjälper folk som blivit arbetslösa. I min värld går inte denna ekvation ihop. Vad jag menar? JO! Är man arbetslös och har betalat sin fack-akassa så bör man vara berättig till att ha en själig ersättning. Nu är inte detta helt säkert då regler och paragrafer svänger mer än vad Stenmark gjorde på sin tid. Så i någon port så faller man säkert. Sedan så saknar dom helt och hållet förståelse för individen och stirrar bara på statistik som gagnar dom själva. Gymnasiekompetens i all ära men en 12 åring tror jag skulle klara av det jobbet galant. Fast förstås så kanske dom fortfarande kan tänka! Ekvationen då? Väldigt enkel! Om det finns 40 lediga jobb på 100 hur många kan då få dom jobben? Något att fundera på och tills vidare kallas föreställningen "Den nya idiotin"

Inga kommentarer:

BONBONJÄR

  Tänk vad en del människor är lättkränkta. Håller sig i sin egen bonbonjär. Stänger locket och kretsar runt i sin egen bubbla. Kanske man ä...