lördag 30 mars 2024

Sommartider hej hej!

 



Så är det dags igen! För det vansinniga sociala experimentet. Sommartid! Vill ha ett allvarligt samtal med de styrande som inte kan avveckla detta. Frågan är varför finns det över huvud taget. Finns ingen som helst logik i det. Möjligen kan det vara sjukvården som får ökad arbetsbelastning. Vad vet man?

I vilket fall som helst så öppnar jag boetten. Läser manualen och tar fram kugghjulet för sommartid. Tittar sedan på översikts bilden och lokaliserar vintertids kugghjulet. Med lupp och pincett och ett antal invektiv så lyckas jag avlägsna vinter kugghjulet. Lägga det på sin plats och montera sommar kugghjulet. Kontrollerar med referens klockan att allt är framflyttat. Så har det gått några timmar igen. Så det där med att ta bort och sedan lägga till en timme här och där är som jag tidigare skrev "vansinne"!

De närmaste veckorna kommer allt att vara upp och ned. Snett och vint etc. När man inom sinom tid vant sig med den så kallade sommartiden. Ja! Då är det dags igen att ställa tillbaka tiden. Tick och tack, liksom! Sen har vi ju dårarnas försvarstal. -Det blir längre dagar? Hur då? Svaret är väl att det blir kortare nätter i sådana fall. Undrar om bönderna tar någon som notis om detta. Ytters tveksam där. Djuren har sin egen dygnsrytm skiter fullkomligt i tiden precis som dom lägger en blaja där andan faller på. 

Som den deltidsmaskin jag är så inbillar jag mig att omgivningen är fantastiskt vacker för att i nästa ögonblick bli ett problem. Bara att konstatera att livet är mer lätthanterligt om man tänker på det som en skattjakt. Konstaterar att beslutsorganen är så där lagom sedimenterade. Så bråka inte med en sexåring med skäggväxt.

Er Högvälborne med sommartids bekymmer från The Cave

Inga kommentarer:

Allergi

  Tränar på att vara ledig och lössläppt. Har gjort det förut. Men denna gång känns det liksom på riktigt. Vakna i lugn och ro. Sträcka på s...